اصطلاح بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال مارکتينگ (Digital Marketing) از دو دهه پيش تاکنون به عنوان زيرمجموعه‌اي از مديريت بازاريابي و نيز مديريت تبليغات مورد اشاره قرار مي‌گيرد.


اما با توجه به توسعه فناوري اطلاعات طي سالهاي اخير، افزايش متوسط زمان آنلاين بودن کاربران، استفاده گسترده از موبايل و افزايش ضريب نفوذ اينترنت در جهان، امروزه به عنوان يک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار مي‌گيرد.


تعريف بازاريابي ديجيتال


سايت HubSpot که از سايت‌هاي معتبر در حوزه بازاريابي ديجيتال و استراتژي محتوا محسوب مي‌شود در تعريف بازاريابي ديجيتال به اين نکته اشاره کرده است که اين عبارت، يک چتر مفهومي محسوب مي‌شود.


به عبارت ديگر، به جاي اينکه بتوان تعريف مستقيمي براي آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ي آن تکنيک‌ها و ابزارهايي را بشناسيم که زير عنوان ديجيتال مارکتينگ قرار مي‌گيرند.


اگر چه تعريف واحدي از بازاريابي ديجيتال در دست نيست، اما به نظر مي‌رسد بتوان تعريف زير را تا حد خوبي، فصل مشترک توضيحات رايج در زمينه بازاريابي ديجيتال در نظر گرفت


ابزارهاي بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال مارکتينگ


موارد زير، نمونه‌هايي از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال محسوب مي‌شوند:


 بازاريابي توسط موتورهاي جستجو (SEM) [شامل ترافيک ارگانيک و خريداري شده]


 بهينه سازي براي موتورهاي جستجو (سئو)


 بازاريابي محتوا (Content Marketing)


 بازاريابي درونگرا (Inbound Marketing)


 بازاريابي شبکه هاي اجتماعي (Social Media Marketing)


  استراتژي محتوا (Content Strategy)


 تبليغات بر اساس کليک (PPC)


  اينفلوئنسر مارکتينگ (Influencer Marketing)


 تبليغات بنري (Banner Advertising)


 ايميل مارکتينگ


 بازاريابي موبايلي يا موبايل مارکتينگ (يا اصطلاح قديمي آن: تبليغات موبايلي)


 بازاريابي از طريق همکاري در فروش (Affiliate Marketing)


  توليد محتوا


 بازاريابي ويروسي ديجيتال (Digital Viral Marketing)


گاهي در فهرست ابزارهاي ديجيتال مارکتينگ، به تبليغات هدفمند و سفارشي شده (Targeted Advertising) و نيز تبليغ مستقيم (Native Advertising) هم اشاره مي‌شود.


اما با توجه به اينکه اين دو عنوان، عملاً فراگيرتر هستند و هم‌رده با ساير موارد نيستند (مي‌توانند ساير گزينه‌ها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار نداديم.


تذکر: در حال حاضر هم، در فهرست فوق، هم‌پوشاني‌هايي وجود دارد. اما چون اين فهرست در بسياري از کتابها و مراجع رسمي به همين شيوه مورد اشاره قرار مي‌گيرد، ما هم روش رايج را مورد استفاده قرار داديم.


سرفصل هاي دوره ديجيتال مارکتينگ


ما در بعضي درس‌ها (از جمله مذاکره) سرفصل هاي پيشنهادي از سوي متمم را براي مدرسان آن درس‌ ارائه مي‌کنيم.


براي دوره ديجيتال مارکتينگ هم يک مجموعه سرفصل آموزش ديجيتال مارکتينگ طراحي شده که مراجعه به آن و مطالعه‌اش مي‌تواند براي مدرسان ديجيتال مارکتينگ و نيز کساني که در زمينه مشاوره ديجيتال مارکتينگ فعاليت مي‌کنند مفيد و آموزنده باشد


چند کتاب آموزش ديجيتال مارکتينگ


کتاب فارسي ديجيتال مارکتينگ، آن‌قدر زياد نيست که دست شما در انتخاب آن‌ها باز باشد.


اما در زبان انگليسي، کتابهاي آموزش ديجيتال مارکتينگ کم نيستند. ضمن اين‌که در هر يک از موضوعات تخصصي بازاريابي ديجيتال هم، کتابهاي فراواني وجود دارند (مثلاً کتابهاي موبايل مارکتينگ يا کتابهاي بازاريابي محتوا و استراتژي محتوا، خود دنياي بزرگي دارند).


بنابراين نمي‌توانيم بگوييم چند کتابي که در اين‌جا معرفي مي‌کنيم، حتماً بهترين کتابهاي ديجيتال مارکتينگ هستند. اما حداقل شناخته شده و معتبرند.


ضمن اين‌که ما هم در درس‌هاي مرتبط با بازاريابي ديجيتال، از آن‌ها استفاده کرده و بارها به آن‌ها ارجاع داده‌ايم.


منبع


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ديجيتال ,بازاريابي ,مارکتينگ ,marketing , بازاريابي ,کتابهاي ,ديجيتال مارکتينگ ,بازاريابي ديجيتال ,آموزش ديجيتال ,marketing  بازاريابي ,ديجيتال مارکتينگ، ,آموزش ديجيتال مارکتينگ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

mrtelegram درمان در منزل پرشین2 موزیک novinrahro مهتاب وکتور Jamie انجمن خوشنویسان شعبه لاهیجان COMPUTER CLASS سايت پيشبيني فوتبال kwjfkekf